Imatge

L'escola infantil EL PUIG d'Esparreguera, Baix Llobregat

Com agrupem l'alumnat a la nostra escola? Us proposem que opineu sobre l'agrupament d'alumnat a E. Infantil a partir d'una experiència concreta.

L’escola cooperativa El Puig d'Esparraguera (Baix Llobregat) és un centre educatiu d’una sola línia. L’educació infantil està ubicada en un edifici exclusiu per a la pròpia etapa i tenim nens i nenes de 2 anys fins a 5. Des que vam estrenar l’edifici, ens vam plantejar no tant com seria l’agrupació, sinó com afavoriríem la relació entre tot l’alumnat, els espais i les mestres d’educació infantil. Vam optar per destinar les classes per a nens i nenes segons l’edat cronològica que tenien, però connectant les aules de P2 i P3 i les de P4 i P5, tant des del punt de vista físic com organitzatiu.

En els racons dels infants de 4 i 5 anys, és tot l’edifici el que s’obre a la seva activitat i s’agrupen criatures de les dues edats. Juguen a la caseta que comunica les dues classes, van al gimnàs al racó del teatre, a l’ordinador, al menjador al racó del poble (construccions) i al taller. Entre el segon i el tercer trimestre, s’incorporen petits grups de 2 i 3 anys a l’activitat de racons dels més grans. Ja des del primer trimestre, ells comparteixen el taller i el joc simbòlic de la caseta.

També propiciem en gran mesura la col·laboració i l’ajut entre els diferents grups, compartint descobertes, interrogants, projectes, esdeveniments i, moltes vegades, els de 5 anys adopten el paper de grans respecte als altres.

Tot i la relació que s’estableix entre els alumnes als racons i en les activitats conjuntes com ara festes o en les col·laboracions en els propòsits de cada gup, a l’escola, donem molt de valor a la construcció d’una comunitat d’aula lligada als interessos personals de cadascú compartits amb els dels seus companys i companyes, on la mestra tutora del grup, en coordinació amb altres, els acompanya en els seus desigs de compartir, de fer, d’aprendre, de conviure... Valorem la història que el propi grup va generant al llarg del temps, el sentit i el significat que va construint, la narració única que, com a grup, fa del seu procés de créixer i d’aprendre i la documentació en forma d’acords i de sabers públics que els infants són capaços de sentir com a propis dels seus processos, recursos i idees.

Participem també en el Projecte General que cada any es duu a terme per part de tots els grups de l’escola, des de 2 anys fins a 16. Un projecte per a tots, però al qual cada grup arriba des del seu propi procés i en el qual, sovint, tenen lloc moltes sincronies i cruïlles de camins que acaben portant a un treball conjunt entre nens i nenes d’edats molt diferents, tal com va succeir el curs passat entre els de 5 anys i els de 12, quan tots es van interessar per les Petjades que els deixen les seves famílies, dins el projecte de tota l’escola dedicat a Antoni Tàpies.

Per nosaltres, l’important és adonar-nos com una escola es reinventa per aconseguir acollir els nouvinguts a la vida acompanyant-los en el seu creixement i convidant-los a participar en la cultura de la qual formen part.
Escola Cooperativa El Puig Esparraguera (Baix Llobregat)

N'hi ha vida més enllà de l'escola

Els blocs són una eina personal de comunicació. A través de la xarxa, cada autor té una finestra on escriu, explica, mostra, ensenya què fa, què pensa, què proposa als seus futurs lectors. 'escolagavina.cat' enceta una nova etapa blocaire. Ara mateix amb tres blocs. El primer, sobre matemàtica: problemes, reflexions i teories dels grans mestres matemàtics, també adreçat a l'alumnat, naturalment, i als pares. El segon, sobre apunts de la vida de l'escola, pensaments i reflexions de la vida de mestre. A mesura que vagen apareixen nous blocs, us informarem del seu contingut.

Què és 400COLPS?

El bloc pretén fer de nexe entre els projectes audiovisuals que es fan als centres escolars. 400colps és una plataforma d'intercanvi entre els alumnes que hi participen. Volem apropar la cultura audiovisual (cinema, video, fotografia,...) a l’alumnat de l'escola i l'institut. Volem donar a conéixer altres narratives i mirades sobre el món, estimular la creativitat i fomentar la capacitat crítica front als missatges en el món dels mèdia. 400Colps, de cine

Blocs Personals gavina.cat

|| 400 COLPS

BLOCS D'INTERÉS

blocs.xtec.cat/emocionat/

Premi al millor BLOC D'EDUCACIÓ dels PREMIS CATALUNYA

A tots i a totes aquelles persones interessades en el món de l’educació emocional i, especialment, als que treballen en el món educatiu… TERESA ABELLAN

discapacitat.diversitatfuncional.org

Premi al millor bloc de noves tecnologies i persones discapacitades o amb necessitats educatives especials. DIVERSOS AUTORS

jmtibau.blogspot.com

premi al millor bloc de literatura 2009, segons els premis Catalunya I premi Lletra de la UOC. AUTOR: JESÚS M. TIBAU

blocs.mesvilaweb.cat/accd

El diàleg Nord-Sud. Un blog de compromís, cooperació, drets humans, fam, sense terra…

BLOCS DELS ALUMNES (OFF)

amanidacontes.blogspot.com

El bloc d'Anna teruel és un espai de contes, d'il·lustració, de textos propis i de textos d'altres autors, de llibres, d'opinió. Un bon bloc de primària.

blogcalajordan.blogspot.com

Rutes i itineraris pel país. El bloc de Josep Manuel és una descripció acurada, de detall dels indrets del país que ell i als eua família van fent cada cap de setmana. Molt notable, malgrat alguns detalls d'ortografia. Molt complet, descripcions i imatges. Per conèixer el País.

www.lafocadigital.blogspot.com

La foca digital vol ser un bloc de notícies elaborat en cooperació. Jordi i Anna van escrivint amb l'ajut, també, del mestre Ivan.