Imatge

Avui fem la mona, la mona de Pasqua a l'escola, amb aquelles manetes.

De menuts a grans, els xiquets fan la tradicional mona de Pasqua, la forma, la figura, l'ou, el pinzell, els sucrets o anissos, i a passar-la per forn. A la vesprada, berenar de Pasqua a l'escola, botar a a corda, ballar i a volar el catxirulo. Ai, aquests tres dies de Pasqua…Ja suposem que sabeu que avui tanquem de vacances fins a passar Sant Vicent. Tornem el 29 d'abril, i farem fira de llibre. Fira, volta a peu, entre més coses.

 


Crònica de Gal·la Martí per a escolagavina.cat

Se'm fa extrany, sí, extrany. Arribar a casa i no haver de precupar-me per una persona a la qual li he d'oferir menjar, a la qual li he de parlar en una altra llengua i li he d'oferir la casa per viure una setmana. Bé... Aquesta setmana hem celebrat la segona part de l'intercanvi amb els holandesos. Ha sigut una setmana fantàstica, més que això, una setmana màgica. Pensar que fa just una setmana érem a l'aeroport esperant-los per a que vingueren a conèixer les nostres terres, i ara, sense pensar ja no hi són. Mire la meua habitació amb tristor, falta ella, la meua holandesa, trist però cert. Sabíem que aquest dia arribaria, però no ho esperàvem tan prompte. Quan els vam conèixer a Hengelo sols pensàvem que havíem de conviure amb ells perquè era una activitat escolar, però no. Hem aprés a respectar una altra cultura, una altra llengua, i sobretot hem sabut conviure i ens hem ensenyat les pròpies terres. Encara recorde les primeres emocions quan vam arribar allà. Pensàvem:
 -Sabrem parlar anglés? Ens tractaran bé? Però només per veure aquells primers abraços ja sabíem que no tindríem cap problema. Tot just després d'aterrar a la nostra terra esperàvem entusiasmats la segona part de l'activitat, anàvem comptant els dies que quedaven... Hem estat esperant aquesta setmana des de fa molt, i ara que s'acaba no sabem com expressar-ho. Alguns ho expressen en llàgrimes, plors, tristesa..., però altres amb felicitat, perquè no dubtem que els tornaran a veure al llarg de la seua vida, i que la seua amistat durarà sempre. Ara amb les noves tecnologies sabem que no podem perdre el contacte, i si de veritat volem, sabem que no el perdrem. Alguns diuen que ha sigut la millors setmana de la seua vida, una setmana fantàstica, i altres pensen que no els tornarà a passar res com això, però el que realment jo pense és que setmanes fantàstiques hi ha moltes, però inoblidables hi ha poques.

by Gal·la Martí per a la web de l'escola · Intercanvi amb el Montessori College (tres hores després)

 


Comiat emotiu dels alumnes i mestres del Montessori College

Totes les coses s'acaben. Els intercanvis també. Avui els joves de segon de secundària de totes dues escoles han acomiadat un intercanvi que ha enfortit lligams. Un programa intens, divers, atractiu, que ha aconseguit l'objectiu de la relació i la comunicació en llengua anglesa. Ja n'hi ha que planificaven l'estiu. Aquesta és al competència màxima: aprendre a aprendre. Enhorabona a l'Hèctor i a tot l'equip de mestres que ho ha fet possible. A l'Ilco i a Maryan especialment.


Demà berenem plegats a l'escola: pares, mestres i alumnes.

Com venia sient habitual cada dimecres de Pasqua, bans de començar les vacances, convidem a pres, mestres i alumnes a recuperar un dia de Pasqua a l'escola, amb els jocs tradicionals i populars, la corda, el catxirulo, la trompa, el ball de la tarara, i el saquet, senalla, cistella o cabàs de berenar. Si sou arriscats, a botar la corda, si sou més tranquils, a vore-ho des de la barrera. Festa de Pasqua, xa, i a empinar el catxirulo.


El projecte AMAKURU convida a conèixer altres cultures i altres realitats

L'escola participa del projecte AMAKURU de solidaritat amb Ruanda. Els xiquets ruandesos escriuen contes i els valencians els il·lustren. Hi ha l'objectiu de fer una publicació amb el resultat. Si n'hi ha beneficis seran per ajudar l'escola i l'educació d’aquests xiquets que viuen en condicions precàries. Diumenge 11 de maig es presentarà el projecte al MUVIM. Hi participaran diferents conta-contes, com ara Llorenç Jiménez, Carles Cano, Almudena Francés, Domingo Xinxilla, entre d’altres. Les entrades són a 3 euros. A l’escola tenim 100 entrades a la venda. Es pot participar de la fila zero. Només heu de posar-vos en contacte amb les mestres Maria o Júlia. En aquest enllaç de facebook teniu més informació.


Si és 14 d'abril, avui s'acaba el termini d'Admissió en infantil i primària

Just entrem en el 14 d'abril, una data històrica. Avui mateix s'acaba el període de presentació de sol·licituds de matrícula en infantil i primària per al curs 2014-2015. Així que en unes hores el neguit de tantes famílies per triar centre per als seus fils haurà acabar la primera de les accions. Després ja vindran les baremacions, llistes provissionals, definitives i tota la pesca. La primera part del procés s'haurà acabat, doncs, en ser les cinc de la vesprada.

Pel que fa a l'intercanvi amb el Montessori College, entrem en la recta final: avui excursió al paratge natural de l'Albufera i la Devesa-El Saler. A la vesprada, festa de comiat a l'escola La Masia. Per cert, avui també n'hi ha reunió de pares de primer de secundària, per concretar els últims detalls del viatge a Palma: intercanvi amb Mata de Jonc. L'escola més viva que mai.


Fahrenheit contra l'escola i contra la llengua: xafarranxo!

Dissabte 12 d'abril, l'escola es manifesta i es defensa de l'atac ordit per la Generalitat valenciana que pretén eliminar línies de valencià i tancar escoles senceres. La virulència d'aqusta agressió no té paral·lel en democràcia. La prohibició de les línies en valencià d'algunes escoles s'entén com una conxorxa que va començar prohibint TV3, catalunyaràdio i Canal 9. Casualemnt les úniques que eren en la llengua dels valencians. Què, ens defensem o ens gitem a dormir?


Contra l'escola, contra la llengua, contra la dignitat [a Vilaweb]

Pares, mestres i alumnes de desenes d'escoles del País Valencià han passat la nit als centres respectius per protestar contra l'anomenat arranjament educatiu que el govern valencià vol aplicar a partir del curs que ve i que implica eliminar cent cinquanta-dues unitats, la gran majoria en català. Aquestes escoles s'han afegit, així, a les tancades de dos centres d'Ontinyent i del Ciutat de Cremona, d'Alaquàs.

Tot i que l'excusa del govern és la crisi i la necessitat de reduir costs, tothom pot veure que hi ha una intencionalitat política. N'és una prova el cas del col·legi Herrero de Castelló, que en aquests moments té dues línies, l'una en espanyol i una altra en català. En el pla de la conselleria se n'ha d'eliminar una per al curs que ve, però la conselleria va demanar al centre que decidís quina de totes dues. El consell escolar va aprovar per unanimitat de mantenir la línia en català, però sorprenentment l'única línia oferta en els formularis de preinscripció és d'espanyol. 'Ens van dir que ja hi havia més escoles que oferien línies en valencià a Castelló, però el problema és que a prop de l'escola Herrero no n'hi ha cap més que n'oferisca', explica Suso Monforte, secretari de l'AMPA de l'escola (Facebook). I afegeix: 'Penseu que en tot Castelló s'eliminen trenta-dues línies en valencià l'any que ve.' Hem parlat amb ell en aquesta entrevista poc abans de passar la nit a l'escola.


Tercer dia d'intercanvi, entre més coses

Avui els alumnes de segon de secundària de gavina i Montessori són a l'escola preparant el MOV que faran a migdia a la plaça del poble. Avui itinerari per Picanya, ball a la plaça, mercat i dinar a la Plaça Major del poble que ens acull.

Per una altra banda, els alumnes del segon cicle de primària són a Picanya participant d'una jornada esportiva municipal, en cooperació amb les altres escoles.




Escola-taller de pilotaris a sisé de primària amb Cervera i Fageca

Dins el programa 'Pilota a l'escola' que organitza la federació de Pilota, que a l'escola coordina Ivan Sales, avui hi havia sessió teòrica i pràctica amb els jugadors Cervera i Fageca, una pràctica de partida de raspall al frontó de Picanya per aprendre i passar-ho bé (Enjoy and learn). Ep, n'hi haavia que tenien traça i posaven les mans que feia goig de veure'ls jugar. Els dos pilotaris ens han felicitat com ens lliuràvem en el joc i en l'esportivitat.



Tancat el programa d'intercanvi amb el Montessori College. Benvinguts

Comencem una nova setmana a l'escola d'aquelles que obrin tota l'expectativa i l'horitzó enllà d'Europa: acollim els alumnes de segon de secundària del Montessori College de Hengelo, a Holanda. Segona etapa d'aquest intercanvi a tres bandes, en col·laboració amb l'escola La Masia. Encara amb el perfum de Mallorca a l'escola, continuem programa, estudi i relacions amb l'Europa del nord, on diuen que… Què diuen realment? Si voleu seguir els detalls del programa, cliqueu el vídeo de la dreta, que explica allò previst que farem. Allò imprevist ho anirem ajustant en directe.

 

Dins el programari anual de secundària de l'escolagavina, els Intercanvis Internacionals són una marca que obrin via cap a Europa. L'intercanvi amb el Montessori College, o el programa del Comité Europa, així com el viatge final de 4t d'eso de visitar una ciutat europea de gran calat, conforma una realitat de relació amb els altres contrastada i profitosa.

 



El programa d'acollida als alumnes de segon de secundària


Un problema de matemàtica proposat per Mariola Monfort

Bon dia, matemàtics: ací teniu la proposta de Mariola

—En un edifici de 6 apartaments, si multipliques els que viuen al núm. 4 pels que viuen al 6, el producte són els que viuen a l'1, 2 i 3. La suma dels que viuen a l'1 i el 3 és 10; la suma dels que viuen al 2 i al 5 és 13. Quantes persones hi ha a cada apartament? I a l'edifici?

 

Comiat ben emotiu de la primera part d'aquest intercanvi 2014

Els comiats sempre són difícils. Oimés si l'encontre va d'aqueixa manera que esperàvem: emocions, afectes, vivències, ja deixen pas a convertir-se en records. Aleshores es desferma entre els joves, xiquets encara, tanta expressivitat, i maneres, i encar motius justificats d'una setmana tan intensa. Va, va, diem els mestres, que l'avió no us esperarà… Però tant se val, que se'n vaja, exclama algú, no van venir amb retard, que marxe amb retard… Els demanem quants volen quedar-s'hi, i alcen el braç la majoria, uii, tindrem un conflicte familiar. L'avió que no espera ningú i ells que no volen anar-se'n. Com ho farem. A l'aeroport els demanen què els passa, aqueix sentiment tan intens, a l'escola si fa no fa… Ves com són d'importants els intercanvis.


Avui som d'itinerari pel parc natural de la Devesa-Albufera

Malgrat que el dia havia començat núvol, espés, amb un plugiom de matinada, després l'oratge s'ha arreglat suficient per deixar-nos viure un altre jorn intens d'aquest encontre gavina-matadejonc. Avui l'itinerari pegava per l'Albufera i la Devesa del Saler. Un paratge natural extraordinari guanyat a pols pels valencians contra la fam constructora de l'especulació i la política d'amigots i aprofitats. Barques, alfubera, colls-verds, barraca, pineda, dunes, i la mar… Ah, allò que divisàvem no era una illa, allà enllà?


Els moments lúdics, barrejats amb els moments d'estudi

Si ahir llegíem Alcover i altres rondallaires, llegíem Estellés entre les poetes excelsos, per explicar que l'intercanvi també és la llengua, o sobretot és la llengua que ens aplega, avui deixàvem anar el joc i la descoberta. Home, sense exagerar l'estudi del coneixement, arbustos, herbes, aus, mamífers… i pegàvem cap a la platja a passar el jorn entre amics. En una banda, el port de valència i aquelles grues. De l'altra, el Montgó, que tanca el golf. Sort encara d'aquesta platja que no va acabar de ser urbanitzada, ja ho cantava Al Tall, Salvem el Saler per al poble. Però quantes històries no han nascut en aquell espai de temps segons que explicava Clara M: saps quantes històries podria escriure de tot això que m'ha passat avui? Quantes?


El terrrat del Centre Octubre ens posa la ciutat als peus

Avui itinerari de descoberta per la ciutat de València. Entrem pel pont de Serrans, enfilem les Torres i pugem fins a la plaça Manises, carrer de Cavallers, el Carme, Borseria, i el triangle harmònic de la Llotja, el Mercat i Sant Joan. Què més podem demanar? Entrem al Mercat, baixem al carrer del Trenc, però de primer entrem a l'Octubre Centre de Cultura Contemporània, pugem al terrat, baixem, i a la plaça Redona, Sant Caterina, el Micalet, plaça de la MaredeDéu, la porta romànica, l'Almudí, i per davant del palau de les Corts, cap al riu, a tancar el cicle d'un itinerari majestuós. Vital. Però el riu és eixut, perquè algú va decidir de deixar òrfena, la ciutat, sense pare. Sort que hem vist un carrer amb aquella placa: pare d'orfes, ves.



Un pais entre escoles: matadejonc & escolagavina

Primer dia de l'intercanvi MatadeJonc&escolagavina. En el parlament oficial he volgut aprofitar la la lletra de convit de n'Antoni M. Alcover, que feia referència a l'inici del gran diccionari:
"Vet ací el nostre pensament i la manera com trobam que el podem realitzar. Perquè comprenem que l'empresa és gegantina, colossal, i cercam el concurs i la cooperació de tots els amics de la llengua, tota vegada que sols donant-nos tots les mans, fent tot un cos, és possible arribar a l'enfront i dur a cap aquesta obra magna."
Cada dia l'escola ha de tenir detalls especials. Cada dia, sense defallir l'escola ha d'oferir aquest repte. Avui l'és, d'extraordinari, tot sol, perquè aquest intercanvi entre València i Mallorca, entre Picanya i Palma, entre les Illes i el País Valencià, contribueix a la idea de demostrar com és capaç una llengua, d'aplegar el poble: aquest i uns altres moments semblants fan gran l'escola i el nostre propòsit. (continua)


Primer dia de l'Intercanvi amb l'escola Mata de Jonc

Bon dia, benvinguts els alumnes i les mestres de l'escola cooperativa Mata de Jonc de Palma. Si no hi ha imprevistos, els mallorquins arribaran a València sobre les 11 i a migdia seran a l'escola. El nostre cor, dirigir per Ferran Aleixandre, farà la benvinguda. A partir d'ací, una setmana d'activitat molt intensa, itineraris per la ciutat i per l'Albufera, Estellés, Alcover, la llengua, l'esport, el joc, la cultura, i les relacions entre dues escoles que obrin noves vies de col·laboració. Per cert, dimecres, Mata de Jonc presentarà a l'escola el projecte 'Els Jonquers', a la biblioteca de la nostra escola una iniciativa emprenedora d'alumnes i mestres que han constituït una nova cooperativa.


UNBLOCEDUCAT explica l'encontre amb el professor David Barba

Hui hem compartit una agradable i profitosa jornada amb el David Barba. Sabíem d’ell des de fa molts anys, especialment a través del DAU (un magistral llibre de matemàtiques que féiem servir a la primària de la nostra escola, fins ben entrats els noranta). La direcció del nostre centre hi va contactar en un encontre matemàtic a Castelló. I el contacte ha fructificat en diverses formes. Una d’elles la jornada que tot seguit expliquem.

El matí. L’escola respira un aire tranquil. Els alumnes han preparat, amb els mestres, l’encontre i les preguntes que li faran al professor de matemàtiques. Hi ha un cert què, una expectativa (alta, diria jo): ens visita un “peixot” de la matemàtica. Hui serà amb nosaltres el David Barba. Se’l veu un home tranquil, i tanmateix d’expressió i gest apassionat. Cabell entrecanós, abundant; i barba, en consonància amb el seu cognom, però més curta del que podries esperar en algú tan savi. I de seguida les traces dels que saben, i saben comunicar. No sols les matemàtiques, les idees o la metodologia d’aquesta disciplina, sinó i per sobre de tot, el goig, l’enorme privilegi que és ser mestre i ensenyar matemàtiques als infants. [continua a Un Boc Educat] by Paco Raga


El cor de l'escola ens regala un rap i ens fa els honors

Per tancar les sessions de treball del matí amb David, el cor de l'escola va regalar-nos dues cançons, el rap dels nombres i la taula del tres, perquè com bé diu el professor Barba, la matemàtica també ha de ser reacreativa, lúdica i contagiar aquell esperit entusiasta de l'aprenentatge: —No em pegueu aquestes emocions que jo ja he patit un infart!, va confessar-nos en David. Però l'emoció, continguda, ja hi era, perquè els xiquets i el mestre Ferran havien preparat aquella sorpresa amb el deix de qui s'estima el treball que fa. Per molts anys.


Mireia explica l'Olivia a l'escola infantil

Una sorpresa a la classe dels dinosaures: abillada amb unes orelles de feltre rosa i unes galtes roges, Mireia, la mare d'Emília, ha vingut a explicar-nos un conte en anglés. Així ho explica Mireia amb les seues pròpies paraules: a la classe d'anglès dels dinosaures avui hem tingut la visita d'un personatge molt especial: l'Olivia, una porqueta molt curiosa i decidida que ens ha contat les peripècies diàries amb la seva família en l'única llengua que coneix: l'anglès. Els dinosaures l'entenien molt bé i seguien els jocs que els proposava sense cap dificultat. I és que ja n'he saben molt aquests dinosaures del seu vocabulari i de les seves expressions angleses tan especials! S'han fet molt amics i han tornat a quedar per a explicar-se les coses noves que aprendran durant les pròximes setmanes. See you soon Olivia!  Sempre és enriquidor rebre la visita d'ajudants a l'aula, però en la classe de llengua estrangera cada persona que entra aporta una tria diferent de vocabulari, una pronunciació diferent i noves maneres de fer-se entendre. Sense aquesta diversitat, perdríem quelcom important en la concepció de llengua estrangera. Per sort, tenim un bon grup de pares disposats a col·laborar.


Encontres amb experts del coneixement: el primer, Bavid Barba

Dijous comencem el primer dels encontres amb experts del coneixement. El primer dels triats és el professor i matemàtic David Barba. Ara mateix l'escola infantil i l'escola primària acaben de fer dues reunions de preparació, sobre com ensenyem matemàtica, quines són les grans dificultats entre els alumnes, quins són els reptes, on volem posar la matemàtica segons que ens recomanava Steiner… El professor Vicent Teruel argumentava que calia mètode i organització, i l'esperit ara mateix és de convertir l'escola en un laboratori d'investigació (ja ho deia Freinet, nos us penseu), també de la didàctica matemàtica. Hem organitzat sessions de treball amb alumnes, mestres i futurs mestres. Preparem una bateria de preguntes per aprofundir en el debat, per crear el goig d'aprendre, per traure'ns la por de les dificultats, per avançar sempre en la cooperació i el coneixement compartit.

-la matemàtica ha de ser en la base de l'ensenyament?

-un matemàtica té una part de la matemàtica preferida?

-ens podem rendir mai, si un xiquet pateix en resoldre un problema?


'Què volem ser?' Una lliçó a 400Colps

Dins les Jornades d'Aprenentatge col·laboratiu organitzades per la xarxa políèdrica '1 entre tants', Jordi Orts presentava l'experiència del blog '400Colps', si no vau ser-hi, teniu l'oportunitat de començar la setmana amb una proposta excelsa, d'una profunditat que mereix l'atenció de l'escola en majúscules, i la nostra certesa que l'escola és esperança si hi ha tanta vida a les aules i fora d'elles.

'Perquè si bé m’agrada pensar que allò que he fet amb 400 colps és original (observar un escenari i crear un element nou) les idees que el sustenten i que hui apuntaré, no són majoritàriament meues. Vos convide a què copieu, que copieu bé o pot ser millor, que vos apropieu, interpreteu, remescleu… No dubte que si mai parlaré d’avaluació, copiaré a Mercè Mas. El mateix títol de 400 colps és una reapropiació.'

Allò important no és crear plataformes, estructures, infrastructures, sinó 'Decidir què volem ser': Diu Jordi al seu bloc en aquest apunt extraordinari: És una frase que vaig llegir de passada però que de seguida em va fer pensar. Perquè sovint he pensat 400 colps com a plataforma, però trobe important no perdre de vista què volem ser. Com no podem decidir què volem ser? Quin sentit tindria la mateixa orientació a secundària? Precisament ara mateix, a secundària d’escolagavina repensem què volem ser. I a partir d’aquesta idea he associat per un costat 400 colps com a plataforma, com a eina digital, i, què volem ser? doncs l’altra part del títol de la jornada: aprenentatge col·laboratiu. 

Per molts anys!


Dos problemes d'ovelles: matemàtica per a pastors [3]

'Un pastor compra en un magatzem herba i pinso per a ovelles. Carrega el camió amb 10 sacs de pinso i 20 bales d'herba. El sac pesa 20 quilos i cada bala 40. Quant pes du el camió? Cada ovella menja mig kilo de pinso al dia i 2 quilos d'herba. Quantes ovelles té el pastor si la càrrega li dura una setmana?

En una granja hi ha 24 ovelles. Set són esquilades, a dues les munyen, nou són portades a cal carnisser. Un dia ve el llop, se'n menja 3 i mitja. La mitja que deixa és que ja estava fart de menjar ovelles crues. Tres ovelles es desmaien de l'ensortit, una es mor de por. Quantes ovelles queden vives?

 


'Un entre tants' i l'aprenentatge col·laboratiu

Els propers 21 i 22 de març tindrà lloc la 6a edició de #comparTIC, la jornada formativa anual d’Unentretants · xarxa cooperativa d’experiències TIC per a l’ensenyament en valencià. Fa poc, en una reunió de junta, es qualificava 400 colps com a element exòtic enmig d’un grup principalment format per mestres de llengua. Però si seguim compromesos amb aquesta xarxa, és més per les complicitats trobades que no per les distàncies suposades. Unentretants és un col·lectiu de professionals implicats per l’educació, la cultura i la llengua, de ment i cor oberts i amb molt d’entusiasme per continuar indagant en la millora de la seua tasca docent. Des d’ací aportem els nostres grans de sorra, en aquesta ocasió, en forma de cartell i programa. A més, contribuirem a enriquir el programa, exòticament?, amb una comunicació que servirà de presentació de 400 colps adobada amb algunes reflexions. eines digitals i aprenentatge col·laboratiu recull un programa ben suggerent (conferència, comunicacions, tallers, sopar, converses…) que remarca la idea que la innovació passa necessàriament per la col·laboració. Inscripció i programa: http://1entretants.ning.com/


Explorem en l'ensenyament de la matemàtica

El 27 de març farem una exploració matemàtica. De fet, programem una jornada que serà una experiència i un encontre amb el professor i matemàtic David Barba. Hem programat quatre sessions de treball per aprofitar la visita i el temps. De primer, el professor Barba farà d'observador d'una classe matemàtica a primària, a partir de la qual indicarà proposarà i orientarà millores en l'acció del dia a dia. De segon, tindrà un encontre amb un grapat d'alumnes de primària i secundària, i intentarà de respondre dubtes, interrogants i tot de qüestions d'aquests futurs experts. De tercer, serà el torn dels mestres, que es trobaran amb el David per resoldre dubtes en l'ensenyament de la matemàtica a l'escola del segle XXI. Finalment, la quarta sessió provarà de treballar quin ensenyament matemàtic a secundària, recursos, dinàmiques, metodologies, com, per què, les claus per formar de manera escaient els nostres alumnes. Comencem un nou projecte de convidar experts en didàctica i amb molta experiència que es troben amb alumnes i mestres. David Barba serà el nostre primer convidat.

 


Un dissabte espectacular pels carrers de Picanya: teatre d'animació

Estrenada la primavera, torna PicaArts (2a edició). El 22 de març els carrers de Picanya són l’escenari de 6 espectacles teatrals de primer nivell que s’exhibiran al llarg del dia. Fruit de l’acord entre l’Ajuntament de Picanya i l’empresa 23 ARTS Brothers Projeccions, PicaArts pretén ser una oportunitat única per conèixer les darreres produccions de teatre de carrer de companyies d’àmbit nacional. Un tast teatral suggerent, estimulant i divertit, adreçat a tots els públics, a la vegada que un punt d’encontre entre professionals del sector de les arts escèniques interessats en el teatre de carrer. El proper dissabte 22 de març vine a gaudir el millor Teatre de Carrer per a tota la família! 


Matemàtica per a pastors (2)

Un problema amb ovelles (2). Calcula la superficíe aproximada d'un prat on n'hi ha set-centes ovelles, distribuïdes d'aital manera que, en belar (ovella que bela, perd es boci), no s'hi senten, però s'hi veuen. Reparteix-les de manera que la figura virtual que fan, les auvelles, és una circumferència, i la que porta l'asquella, que és la mare, és justament al seu centre. La idea del problema me l'ha suggerida la rondaia 'En Joanet i es set missatges' de Jordi d'es Racó, de l'editorial Moll. Els de sisé teniu ventaja segura.

 


Richard Gerver: 'Hem d’alimentar el poder d’aprendre realment

Per a massa dels nostres estudiants, l’educació no és més que una preparació sense fi per fer exàmens, dividida en assignatures diferents (matemàtiques, literatura, etc.) i ensenyada d’una manera que és abstracta per a qualsevol cosa excepte per al propi sistema. Massa de nosaltres ens cansem de la naturalesa abstracta de la nostra escola i de la cultura opressora dels exàmens. L’educació és un regal extraordinari; el més poderós que cap societat civilitzada pot oferir al seu jovent, però ells no ho senten així. M’amoïna que massa joves no percebin l’escola més que com una fàbrica de processament on els diem que l’educació és com el purgatori: d’alguna manera hi han de passar abans d’esdevenir adults i, per tant, ciutadans reals i valorats. John Holt va remarcar una vegada que l’educació era com aprendre a tocar el violoncel: anys de dir que estaves aprenent a tocar, sempre preguntant-te quan estava bé per dir que estaves tocant el violoncel de veritat. Hem de fer que l’aprenentatge sigui cosa de l’ara.


400Colps captura identitats i obri camí a secundària

Som a punt de tancar el segon trimestre i arriben puntuals com el vent de març, les sessions d’avaluació. Independentment dels resultats, a secundària es tornen a posar de manifest els tics propis i les diferències substancials amb altres etapes educatives. A escolagavina cada avaluació esdevé un punt i seguit per, també, avaluar les conseqüències de la nostra tasca docent. Treballem amb una etapa difícil, no exempta de particularitats complexes que sovint tenen a veure amb qüestions exteriors sobre les quals es difícil incidir. Però aquestes qüestions no són refugi ni excusa, i si l’entorn canvia, ens pertoca a nosaltres pensar les fórmules que donen resposta. Així, pensem idees per continuar obrint la secundària a noves maneres, propostes, reflexions, entusiasmes… I no utilitzem el verb per casualitat, doncs pensem que, precisament, hem d’obrir les parets de l’institut i els horitzons de la nostra acció educativa. A 400 colps, continuem explorant la xarxa a la recerca d’experiències, propostes, que poden esdevindre referents vàlids per a tals propòsits. [vull continuar llegint]


El problema de les ovelles: matemàtica per a pastors

Problemes d'ovelles: [by MAX Martí]

De la llana d’una ovella, en puc fer un jersei, de dues un edredó, i de tres una manta. De la manta solament aprofitem la tercera part, les altres dues les donem a gent necessitada. Volem fer 1.000 jerseis, 500 edredons i 200 mantes. Quantes ovelles necessitarem? De la part que correspondria a l’ONG, quants jerseis podríem fer?

Proposta: no hem dit res de la feinada d'esquilar les ovelles per aprofitar la llana. A partir d'aquest ofici dels esquiladors, podries plantejar més problemes. Per exemple, saps el nom de cap poble que encara esquilen ovelles? Podries investigar quant de temps trigava un home a esquilar una ovella? I mil ovelles? I en un dia, quantes en seria capaç d'esquilar?


Molt de profit en les XI Jornades de matemàtica de la SEMPV

El cap de setmana vam ser a Castelló per participar de les Jornades que organitzava la Societat d'Educació matemàtica 'Al-Khwarizmi', amb l'objectiu de continuar aprenent i formar-nos, els mestres, alhora que cercàvem tancar detalls per a les Jornades d'estiu que organitzarà l'Escola de Mestres, decidídament dedicarem el plat fort del primer dia a la matemàtica, i ves que la troballa ha sigut espectacular. Ho vam passar molt bé, vam aprendre'n un sac, i vam tancar algunes propostes que esperem siguen acceptades per la Comissió organitzadora de l'escola de Mestres. Però és que n'hi ha més sorpreses, més detalls, més projectes que ens afectaran directament en pocs dies. A partir d'avui ho anirem explicant, si el temps i la geometria ens ho permet. Vosaltres, què veieu a la imatge?

 


Les descobertes d'unes jornades de lo alto a la Universitat de Castelló

Alguns enllaços de pàgines que ofereixen tot d'activitats matemàtiques, són algunes de les descobertes que ens van pagar la pena de pujar a Castelló, per exemple

- http://www.xeix.org/El-nombre-Pi-mes-primaveral [pagina de la societat matemàtica balear]

- http://puntmat.blogspot.com.es/  [PuntMat és un espai d'informació i divulgació d'activitats, materials i reflexions entorn a l'ensenyament de la Matemàtica a l'etapa obligatòria. Una eina útil al servei dels docents a l'hora de preparar la feina.]

- http://www.semcv.org/  [Societat d'Educació Matemàtica Valenciana Al-Khwarizmi és una societat de professors de Matemàtica que pretén difondre les matemàtiques i els diversos corrents de pensament matemàtic i transmetre innovacions educatives en l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques, entre més objectius.]

- http://www.xtec.cat/web/recursos/matematique [recursos de matemàtica a l'XTEC]

- http://blogs.iec.cat/scm/ La SCM és una societat filial de l’Institut d’Estudis Catalans, dedicada a conrear les ciències matemàtiques, estendre’n el coneixement en la societat catalana, fomentar-ne l’ensenyament i la investigació teòrica i aplicada, així com publicar tota mena de treballs que s’adeqüin a aquests objectius.


Pels volts del 8 de març les mares expliquen què fan

El primer cicle de primària ha convidat les mares que s'hi dediquen a la feina també fora de casa, perquè expliquen als xiquets com és l'ofici que fan, com el fan, què té d'interessant, i per què el van triar. Aprofiten per reivindicar una igualtat encara lluny de la realitat que aparentem, i aprofitem per ensenyar (!) que n'hi ha altres models possibles. Durant dos dies, el bull de vida a l'escola és d'olla grossa.


La benvinguda del primer dia d'escola a secundària, Vítol!!!

16/09/13 from escolagavina on Vimeo.



AMAGATALLS de poesia

Igual que aquella clau

que obri tots els panys.

Tal com la frase feta,

sempre a punt i adient.

Aquell pont de paraules

que connecta amb els records.

Sóc com en veus:

[…]





INTERCANVI AMB MATA DE JONC


CONTES MATEMÀTICS!!

Us pengem el conte 'La caravana de la Júlia' a proposta de Daniel Ruiz [@druizaguilera], infantil, primària, secundària… On n'hi ha sensibilitat (matemàtica), no governa la ignorància.



ÉS EL DIA MUNDIAL DE LA POESIA

TAN SOLS LA PARAULA NUA

Tan sols la paraula nua
la teva, mai la d’un altre
la que reflecteix una vida
dins d’una solitud
curulla de promeses,
on tot és possible.

S’esvaneixen els dubtes
la foscor claror es torna
i els sols variants i múltiples
cauen damunt cada mot,
el cobreixen i donen força.

Enllà d’aquest ser-hi
tan precís que
s’allarga en el contingut
de cada paraula clara.

Com ho és la poesia.

MONTSERRAT ABELLÓ


MATRÍCULA 2014-15 +informació


SECUNDÀRIA INVENTA UNA TAULA PERIÒDICA NOVA

Si en voleu saber més, continueu llegint ací


una part de la societat valenciana cansada de mentides, robatoris, ineficàcia, sagnia, persecució, fracàs, i polítics inútils.


Carnestoltes_escolagavina from escolagavina on Vimeo.


Publicat el calendari d'admissió 2014-15

Publicat el calendari d'Admissió per al curs 2014-2015. Us detallem les dates que cal tenir en compte en el procés de matrícula.

- Termini de presentació de sol·licituds inf. i prim.: del 7 al 14 d'abril

- Termini de presentació de sol·licituds eso: del 26 de maig al 2 de juny.

- Publicació de vacants inf. i prim.: 4 d'abril

- Publicació de vacants eso: 23 de maig

 

La nostra escola organitza dues vesprades de portes obertes a l'escola infantil:

- 7 de març, a partir de les 15.15 fins a les 16.30

- 26 de març, a partir de les 17.00

 

 



eacn | hivern '14 per 400 colps



Contes clàssics: el tràiler from escolagavina





ENTRADES I EIXIDES: AH!!!

ENTRADA MATINERS

- 7.45 (pàrquing pista de tennis)

- 8.15 (pàrquing camp de futbol) (entrada per la pinada)

- 8.20 (arribada autobús d'ESO, pàrquing camp de futbol)

- 9.15 (obertura oficial de l'escola, pels dos pàrquings)

- 9.20 (arribada autobús infantil&primària, pàrquing camp de futbol)

- 9.40 (tancament de les dues portes) COMPTE!!

 

EIXIDA VESPRADA SETEMBRE

- 14.30 (eixida pàrquing pista de tennis)

- 14.50 (eixida autobusos pàrquing futbol)

- 15.05 (tanquem portes)

 

EIXIDA VESPRADA

- 16.50 (eixida pels dos pàrquings)

- 16.50 (eixida autobús infantil&primària)

- 17.00 (eixida autobús ESO)

- 17.10 (tanquem portes) ALERTA!!

- 18.10 (eixida APRÉNanglés dimarts i dijous)

- 18.20 (Tanquem la jornada)





http://www.vilaweb.cat/www/diariescola


Meteo escolagavina