Cap a la MICE 2017

Posted on setembre 20, 2016 
Filed Under cinema, educació, festivals | 1 Comment

Ja està en marxa una nova edició de la MICE Film Festival que tindrà lloc a València, altres ciutats valencianes i Madrid del 19 al 26 febrer 2017 amb la projecció dels curtmetratges seleccionats en les diverses categories competitives i amb seccions fora de concurs. En l’actualitat no hi ha cap altre festival de cinema educatiu internacional amb seccions ‘professional/adult’ i ‘feta pels xiquet-es/joves’ a tot l’estat. La MICE és un festival de cinema orientat a xiquet-es i joves, la qual cosa esdevé un gran repte donades les circunstàncies econòmiques actuals on la cultura i l’educació són els grans afectats. Al voltant de 13.000 persones van assistir als esdeveniments de la MICE el 2016 i en aquesta propera edició el festival posarà el foco sobre la Índia com a país convidat. De moment preneu nota de les condicions de participació.

Categories
• Animació Curt. PROFESSIONAL/ADULT. Pel·lícules per a xiquet-es i joves
• Curt de ficció. PROFESSIONAL/ADULT. Pel·lícules per a xiquet-es i joves
• Curts realitzats pels xiquet-es de fins a 12 anys d’edat. ESCOLA PRIMÀRIA.
• Curt fet per joves de fins a 18 anys d’edat. ESCOLA SECUNDÀRIA/BATXILLERAT
• Curt fet per joves de fins a 22 anys d’edat. UNIVERSITAT.

Condicions
1. La durada de les pel·lícules no pot superar els 15 minuts a causa del temps limitat de projecció. El nombre d’entrades per autor no es limita.
2. Els idiomes de la MICE Film Festival són valencià (català), anglès i castellà.
SUBTÍTOLS OBLIGATORIS.
Els subtítols són obligatoris; sent preferible enviar còpia amb subtítols en català-valencià o castellà o subtítols en anglès (o tots dos …)
Quan les pel·lícules siguin en català-valencià o castellà, han de tenir subtítols en anglès també.
Quan les pel·lícules siguin en anglès, han de tenir subtítols en català-valencià o castellà.
3. Assegureu-vos de presentar una versió HD de la pel·lícula. Aquestes còpies s’utilitzaran per a la vista prèvia i la projecció. No acceptem DVD.
4. Només les pel·lícules realitzades en 2014, 2015 i 2016 són elegibles.
5. Hi ha quota d’inscripció per a la secció professional/adult. Hi ha quota d’inscripció per a la secció fet per joves i xiquet-es
6. Només pot presentar la seua pel·lícula, per Filmfreeway. No hi haurà cap excepció.
7. La data límit de presentació és el 28 novembre 2016.
8. La MICE no pot pagar quotes per projecció dels curts seleccionats.
9. Cada pel·lícula serà vista primer pel jurat previ, que seleccionarà les pel·lícules que es mostren a la MICE Film Festival
10. La seua entrada autoritza a la MICE Film Festival a utilitzar clips de la pel·lícula amb fins de comercialització i promoció a la televisió, en línia, en la publicitat, les notícies i/o en altres mitjans.
11. Abans de l’esdeveniment tots els peticionaris seran informats per correu electrònic sobre les pel·lícules seleccionades per a la MICE Film Festival.
12. Les pel·lícules seleccionades per a la MICE Film Festival 2017 seran (amb l’acord de l’autor) preses en consideració per a la seua projecció en esdeveniments educatius sense ànim de lucre.
12. Les pel·lícules presentades en anteriors edicions no poden ser presentades de nou a la MICE Film Festival
13. El Festival es reserva la facultat de decidir sobre totes les matèries no regulades específicament en el present reglament.
14. La participació implica el reconeixement d’aquestes regulacions. En qualsevol disputa, les decisions del Festival seran inapel·lables.

Dates i Terminis
• 27 d’octubre de 2016, plaç regular
• 28 de novembre de 2016, plaç final
• 1 de desembre de 2016, data de notificació
• 19 a 26 de febrer de 2016, data de l’esdeveniment

www.micevalencia.com

Versió postal

Posted on setembre 16, 2016 
Filed Under recursos, video | Leave a Comment

Ara que ens fiquem en cap de setmana i alguns passarem pel vídeoclub @#!*… un moment, vídeoquè? Sí, sí, podria passar ja que molts dels nostres alumnes, per exemple, no hagen xafat mai un vídeoclub. De vídeoclubs, aquells locals on periòdicament congregàvem els amants del cinema de tot tipus cada vegada en queden menys, fruit dels canvits produïts per la xarxa pel que fa a la distribució i consum del cinema. Però com sempre hi ha qui sap llegir els canvis i generar-ne oportunitats. És el cas d’aquesta plataforma que sense dubte pot ser un inmillorable recurs per donar amb aquelles pel·lícules que tant ens poden servir a l’escola i que alhora era molt difícil trobar als blocksbusters supervivents*.

Versió Postal és un servei de lloguer de pel·lícules en format dvd i blu-ray per correu postal. Aquest sistema busca una major comoditat, evitant desplaçaments, ja que reps les pel·lícules a la bústia de la teua casa i elimina la data límit de devolució que existeix en els lloguers convencionals.

Al la plataforma s’explica molt clarament com funciona aquest servei que comptem amb un catàleg curosament triat de més de 2.950 títols, procedents de més de 70 països i que va augmentant cada dia. Entre aquests hi trobareu pel·lícules que van des del orígens del cinema amb el mestre Meliès passant per totes les dècades del segle passat fins arribar als nostres dies. Apostem pel bon cinema, pel·lícules que han passat a la història, però també aquelles que s’han convertit en títols de culte per un sector determinat. Aquelles pel·lícules que no et fa res tornar a veure, aquelles que no has vist però te n’han parlat i aquelles de les que no en saps res però fan bona pinta. Intenten evitar que els diguen el que s’ha de mirar, no vole fer cas només a les cartelleres, als anuncis de les parades de bus, a la promoció de les grans estrelles… És més, a Versió Postal els interessa molt els títols que precisament no han pogut estar a les cartelleres i així poder-vos donar l’oportunitat que en pugueu gaudir.

Versió postal

*als vídeclubs especialitzats que encara resisteixen més que un apunt els hauríem de dedicar un documental.

La fotografia com antidepressiu

Posted on setembre 15, 2016 
Filed Under exposicions, fotografia, xarrades | Leave a Comment

walker-evans

En l’àmbit de la fotografia quin dubte cap que les imatges que millor van il·lustrar les seqüeles socials de la Gran Depressió van ser les realitzades pels fotògrafs americans Walker Evans (imatge), Dorothea Lange, Carl Mydans, Arthur Rothstein, Jack Delano, Marion Post, Gordon Parks, Rusell Lee, que van participar en el programa de la Farm Security Administration (FSA. 1935-1944). Afavorida pel govern de la nació per a documentar gràficament el programa de reforma agrària promogut pel New Deal, el projecte va propiciar la construcció del major relat coral sobre la desolació, la misèria i l’emancipació del llaurador americà de l’època.

A través d’una cuidada selecció de fotografies, revistes, llibres i documentals, l’exposició Cas d’estudi. Fotografia Documental als Estats Units. Anys 30 revisa el context històric de l’obra dels fotògrafs de la FSA, així com els treballs d’alguns dels màxims exponents de la fotografia social nord-americana com Lewis Hine, Paul Strand o Ralph Steiner presents en la Col·lecció de l’IVAM. I sobre aquest recorregut audiovisual Horacio Fernández filarà la conferència La fotografia com antidepressiu. Horacio Fernández és historiador de la fotografia, comissari d’exposicions i autor de nombrosos llibres. Professor d’Història de la Fotografia en la facultat de Belles arts de Conca des de 1988, entre 2004 i 2006 va ser comissari general de PHotoEspaña. Sense dubte bon material interàrees per a cursos superiors.

divendres 16 de setembre | 19.00 h. | saló d’actes de l’IVAM
exposició

Nou curs, nova proposta a l’IVAC

Posted on setembre 13, 2016 
Filed Under cinema, educació, fotografia | Leave a Comment

projector

L’accés del públic infantil i adolescent a l’univers cultural i simbòlic constitueix un element fonamental de formació de la sensibilitat, l’expressivitat, la convivència i la construcció de ciutadania. I l’escola és el camí més curt per tal d’arribar a tots aquests públics i sense distincions. Amb aquesta premisa inicial es torna posar en contacte amb nosaltres Raquel Zapater qui des de fa uns mesos treballa en un projecte d’activitats didàctiques per a centres escolars de tots els nivells a la Filmoteca de València per informar-nos d’aquesta nova proposta formativa.

En explica Raquel que és la primera vegada que hi ha pròpiament una programació didàctica pròpiament com a fruit d’entendre la necessitat de realitzar activitats per a les escoles al voltant de l’audiovisual. Ja es pot realitzar la inscripció a les diferents activitats (preu indicat a la web). A València les projeccions tindran lloc a la sala Luis García Berlanga (Edifici Rialto) i els tallers es realitzaran a l’Aula de Didàctica de l’Institut Valencià de la Música. A Alacant les activitats es faran al Teatre Arniches i a Castelló cal consultar prèviament la web. Cal destcar per últim que les sessions didàctiques, a més d’incloure material didàctic per al professorat, seran dinamitzades per entitats especialitzades en cultura cinematogràfica i diferents professionals. Baix teniu l’enllaç a la programació didàctica de l’IVAC per al curs 16-17 i les dades de contacte per si vos interessa participar amb el vostre alumnat.

Programació

Informació i inscripcions:
didactica_ivac@gva.es
963 89 03 62/ 963 53 93 11
http://ivac.gva.es/

Save

Save

Setembre

Posted on setembre 7, 2016 
Filed Under altres | Leave a Comment

El la llum i el color comencen a virar, també ho fa a poc a poc 400 colps. És bon moment per revisar l’obra del mestre del color William Eggleston [enllaç a la imatge lateral]; som a setembre. Dijous comença el curs i obrirem una nova temporada posant la mirada sobre l’audiovisual escolar del nostre territori i la nostra particular selecció de l’actualitat més suggerent. Però previ a açò és possible que trobeu algun moment en que tingau certa dificultat per accedir al bloc; només és una qüestió temporal doncs ens trobem em migració de servidor. De moment i per rebre a l’alumnat amb optimisme i una dosi de psicodèlia, September!

Vacances: bon estiu

Posted on juliol 20, 2016 
Filed Under altres | Leave a Comment

hockney_plongeur

Tanquem ací. Ha sigut un final de curs realment intens i arribats a aquest punt senzillament toca açò, vancances. Tornarem amb un nou curs, amb les ganes i les idees renovades. Ara només, desitjar-vos bon estiu!

27a eacn

Posted on juliol 11, 2016 
Filed Under cinema, educació | Leave a Comment

Ves per on que sembla sigué ahir quan encara no havíem marxat i ara ja publiquem el resum de la 27a edició de l’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina. I és que arribats a aquest punt tenim una sensació un tant extranya pel que fa a la vivència del temps. D’un costat perquè arribar a 27 edicions genera cert déja-vu, que pot fer-nos pensar, per exemple, que les imatges són en si les mateixes. D’altre perquè la intensitat de l’activitat, del projecte, fa que es desdibuixen els marges del temps i acabes preguntan-te com és possible tant en tant poc de temps. Siga com siga, tot i els elements que es repeteixen any rere any, cada edició és diferent, singular i açò precisament li confereix la seua màgia particular.

L’estructura d’una edició d’estiu ve a ser molt semblant cada any. El primer dia, dilluns, els alumnes, després del trasllat a la localitat i l’acomodació a la casa, prenen contacte ja amb el material de treball mitjançant una xarrada introductòria a càrrec de Jordi Orts. Es presenta el projecte central i es donen un seguit de pautes de treball (planificació cinematogràfica, pautes de rodatge…). Després entren, per equips de treball, en la part pràctica amb la planifiació, rodatge i edició d’una seqüència extreta d’un producte cinematogràfic o audiovisual real, en concret un fragment del capítol pilot de The Big Bang Theroy. I per què un sitcom i no una pel·lícula com hem fet en tantes ocasions anteriors? Doncs perquè en aquesta edició vàrem optar per treballar el format de la sitcom i així poder pensar sobre les claus de l’humor i com portar-lo a pantalla. A la nit i amb les peces tancades, fem el visionat comentat i finalment contrastem les diferents opcions de realització dels equips amb l’opció del director en la peça original. Sense dubte una proposta ben didàctica.

Dimarts i dijous són dies reservats quasi per complet al rodatge del projecte central, en aquesta edició, plantejar un capítol pilot d’una sitcom ideada per l’alumnat. Bé, millor dit dues sitcoms perquè vàrem dividir el grup de 16 alumnes en dos equips de treball. També dimarts i dijous també reservem l’espai de la vesprada per rebre cada dia a un convidat. I és que altre dels objectius de l’eacn és posar l’alumnat en contacte amb professionals de l’audiovisual o gent jove que pel seu treball i la seua iniciativa poden esdevindre bons referents. Dimarts vàrem rebre a Marta Varona, editora de vídeo a El Ministerio. Sigué un plaer escoltar-la i que ens mostrara el seu treball, però doblement perquè Marta sigué alumna d’aquelles primeres edicions de l’eacn i eixe canvi d’alumna a creativa professional generà un efecte d’atracció molt motivador. I dijous vàrem rebre a Paco Romeu, dramaturg reconegut especialment per diverses obres teatrals juvenils i alguna altra per a un públic adult que ara mateix s’està representant. Paco va fer una xarrada amb elements de gran interès, claus per entendre com de diferent és escriure per a teatre que per a cinema. Precisament una obra teatral seua, Vocabulario (Sam Baixauli, 2013), va ser adaptada a format de curtmetratge, i sentir-lo explicar aquest procés d’adaptació, resultà molt il·lustratiu. Marta i Paco també varen quedar molt satisfets de l’ocasió i a ells no podem més que estar-los infinitament agraïts.

Pel mig, dimecres, la primera de les dues eixides. Recordeu, l’eacn també és contacte amb la naturalesa i coneixement del territori. És la PR-V92 que actua de fil condcutor i ens porta a paisatges increïbles de la comarca dels Serrans. Per ella marxem de Chelva a Calles i tornada. L’eixida és caminar, respirar, olorar natura, sorprendre’s de restes arqueològiques com l’aqüeducte de la penya tallada, el bany a la piscina municipal de calles i si hi havia un tram desagraït doncs apliquem filosofia gamer i el convertim en el que comença a ser el nostre particular i clàssic iron(wo)man. L’altra de les dues excursions serà divendres en el tram final de la setmana. Remuntar el riu Tuéjar és sempre l’aventura d’endinsar-te quasi en una altra dimensió on no hi ha més preocupació que anar en compte amb les canyes o els esbarzers. La resta és gaudir de cada pas i les rialles amb els companys, i literalment d’anar contracorrent fins l’explosió final d’aigua a l’assut de la presa d’Olinches. És Paco Raga, biòleg, mestre de secundària i l’altra alma màter de l’eacn que ens guiarà pel riu, i per cada racó de l’activitat, amb la seguretat sempre de portar-nos a bon port a base d’entusiasme, energia, sentit de l’humor i entrega.

Però l’activitat no para i sumem altra proposta, un clàssic també: les vídeocreacions a partir d’un fragment musical. Un treball de creació audiovisual completament lliure més enllà de la música donada que mobilitza l’alumnat a la recerca dels seus recursos videogràfics. Divendres a la nit vàrem veure el resultat amb el microfestival de vídecreacions. Enguany es va imposar per votació popular molt ajustada Paradís perdut, dirigida per Anna Blasco i Carla Melgoso de 4t d’eso.

Finalment arriba dissabte. Al matí encara es tanquen alguns plans pendents, abans que l’estòmac no pensara més en la magnífica paella que ens va fert Lucas, col·laborador del projecte en la seua part d’intendència. Tocà com cada dia endreçar la casa però també arreplegar, tancar equipatges i algun últim joc abans no vingueren els pares a la posada en comú final amb les explicacions i projeccions pertinents. El sopar ja és opcional però ningú es volia perdre’s el comiat amb aquelles llàgrimes que enceten les vacances d’estiu.

27a eacn (quin final de curs)

Posted on juliol 4, 2016 
Filed Under cinema, educació | Leave a Comment

eacn_textura

Començarem pel parèntesi: quin final de curs. La densitat d’accions i imprevistos des dels últimes dies de curs ha sigut com no recordàvem. Ara tot passarà a un altre pla, el cinematogràfic. Mai millor dit, doncs hui dilluns comencem a una nova edició de l’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa. Ens espera una setmana d’activitats, propostes i experiències al voltant del cinema, la natura i el coneixment del territori però també del treball en equip i la convivència. Ara toca gaudir, la setmana vinent vos contarem. I en van 27!

Mostra de curtmetratges infantils

Posted on juny 24, 2016 
Filed Under cinema | Leave a Comment

pascale _ecquet

Els xiquets ja són de vacances i el mainstreem de la indçustria cinematogràfica programa puntualment novetats en la cartellera adreçades a ells, especialment en el camp de l’animació. Però si un té certa dificultat, comprensible, per anar-hi en contra, sàpiga almenys que la programació es pot complementar amb propostes alternatives que acosten al públic més menut a altres mirades, altres sensibilitats en forma i fons. Així doncs destaquem que els propers dies dimarts 28, dimecres 29 i dijous 30, a les 18:30 h. i en col·laboració amb Some Like It Short, Aragó Cinema té el plaer de presentar una mostra de curts infantils. La mostra està dividida en 3 programes, un per dia/sessió, i amb títols internacionals agrupats per edats -sempre orientativament- per a un públic d’1 a 9 anys.

PROGRAMA 1 – Amistats animades (d’1 a 3 anys) – sense diàlegs
•    Hopfrog (Leónid Shmelkov) 5’
•    La niña que tenía una sola oreja (Álvaro León) 13’21’’
•    Eideann (Álvaro Granados) 5’18’’
•    Homeland (Juan de Dios Márfil Atienza) 6’30’’
•    El pájaro raro (Leslie Pandelakis) 4’29”
•    El vendedor de humo (Jaime Maestro Sellés) 6’22’’
•    Fuga animada (Guto BR) 3’45’’
•    Una concha (Maya Tiberman) 7’17’’

PROGRAMA 2 – Sorpreses a lo bèstia (de 3 a 6 anys) – sense diàlegs
•    Monstre Sacré (Jean-Claude Rozec) 9’35’’
•    Una jirafa bajo la lluvia (Pascale Hecquet) 12’
•    Pareja de gallinas, salsa del cazador (Pascale Hecquet) 6’22’’
•    Leo creciente (Rubén Mateo) 9’35’’
•    Los caracoles de José (Sophie Roze) 11’48’’

PROGRAMA 3 – Estat d’alerta (de 6 a 9 anys) – sense diàlegs
•    Friendsheep (Jaime Maestro) 7’5’’
•    Zepo (César Díaz Meléndez) 3’
•    La pelota (Katja Roberts) 11’
•    Onemotetime (José González, Tonet Calabuig, Elisa Martínez) 5’
•    El empleo (Santiago Bou Grasso) 6’30’’
•    Ejercicio (Raúl Pérez) 7’13’’
•    Violeta, la pescadora del mar negro (Marc Riba, Anna Solanas) 9’
•    El ataque de los robots de Nebulosa 5 (Chema García Ibarra) 6’20’’

I tu, ets de llapis o de meló?

Posted on juny 21, 2016 
Filed Under educació, formació | Leave a Comment

com_ensenyar

Ensenyar no és tant donar respostes com ensenyar a fer-se preguntes. Siga com siga, a les properes Jornades d’estiu d’Akoe escola de mestres tindrem l’oportunitat de trobar algunes respostes, fer altres tantes preguntes i compartir unes dates per pensar com ha d’ensenyar ara l’escola. Per aprendre cal estimular el desig, el mos a la vida, l’apropiament de l’objecte i poder pensar-lo simbòlicament quan ens falta. Altre assumpte són les derives de caràcter i aquell que mossega perquè no pot sostenir-se en determinats contextos com un aula. Però també ací haurem d’introduir l’interrogant per pensar com els hem d’ensenyar, si més no per reaprendre a mossegar. Després del mos ja vindrà el relat, el traç, les hipòtesi, les preguntes intel·ligents, l’afecte… I com que triar no deixa de ser saber renunciar, ací va lo nostra pregunta intel·ligent:
tu ets de llapis o de meló?

Next Page →